October 2022
Spannungsfelder zwischen Perfektionismus und Virtuosität in zeitgenössischer Musik
Excerpt
11.10.2022
MACH (2020) for cello and live-electronic
Zoé Cartier - cello
Eres Holz - electronic
Martin Offik - tonmeister
Production: 3. April 2021, Studiobörne Berlin
Publication: „Touching Universes“, 26. August 2022, NEOS Music GmbH
Being able to play something that is almost unplayable - the perfection of technical precision on the one hand and artistic self-presentation on the other hand has had a strong influence on classical and romantic music since the 19th century at the latest. In contemporary music, precision, virtuosity and physical boundries-crossing experiences have taken on new forms. But what role does perfectionism play in this? What associations do performers have with this term and to what extent does it shape the current understanding of music and music-making?
   
Touching Universes
Release: 26. August 2022
Label: NEOS Music GmbH
EAN: 4260063122071
Order number: 12207-08
Number of discs: 2
Duration: 156 minutes
Nomination for the OPUS Klassik
"Touching Universes" was nominated for the OPUS Klassik in three categories: "Composer of the Year", "Chamber Music" and "Contemporary Music"
June 2023
For Eres Holz, the microtones stand »as a sign of the imperfection of human – human as a biological being, and not a sterile, not a 'well-tempered' machine. Microtones as an expression of pain, but also of passion and eroticism.«
Ingo Dorfmüller
NEOS
2022
Harmony is essential as a frame of reference for the melodic: “I work harmonically so that the melodies obtain a relevance of meaning, as Bach does. And that is precisely why I allow myself melodic freedom, because it is harmonically well-founded.«
Ingo Dorfmüller
NEOS
2022
Darkness and complexity make here strong impressions. MACH (2020) for cello and live-electronics aims for expression where it seems torn apart by declamation, and is conceived as radically polyphonic: Zoé Cartier's playing is darkly undermined by the electronics. A pizzicato middle section only supposedly brings calm. The ending returns to the expressive rumble of the first part. Fascinating, captivating, intense.
Anton Schlatz
LUX:NM mit Gitbi Kwon, Elnaz Seyedi, Holz, Djordjevic, Carolina Cerezo Dávila, Birgitta Flick
Berlin 03/2022
»MACH ist der Imperativ von machen, eine Form der Aufforderung, Befehl oder Einladung«, schreibt Eres Holz
in einer kurzen Einführung zu MACH, und er präzisiert: »MACH ist eine
Art Einladung, das zu machen, was nicht trivial ist«.
Es ist in der Tat keineswegs
trivial, was Eres Holz seinem Soloinstrumentalisten aufgibt. Zum einen handelt es sich
um ein hochvirtuoses Stück. Zum anderen folgt Eres Holz hier auch formal einem komplexen Plan.
MACH, so Holz, »folgt der Idee formaler und lokaler Differenzen. Die Kontraste zwischen den musikalischen
Objekten (lokal) und den Teilen (global) ermöglichen eine hierarchische Organisation erkennbarer musikalischer
Beziehungen. Die hierarchische Organisation war nicht im Interesse einer komplexen oder abstrakten Konstruktion
gedacht, sondern sie verleiht dem Ganzen einen rhetorischen Charakter.«
Im OEuvre von Eres Holz taucht der Titel MACH gleich mehrfach auf. Es gibt (bisher) vier verschiedene Versionen, für Trompete, Klavier, Klarinette und Orgel. Die Fassung...«
Rainer Pöllmann
Ultraschall: Festival für zeitgenössische Musik, Deutschlandradio Kultur
Berlin 2018