Eres Holz

MEDIA

Kaddisch nach Allen Ginsberg (2015)

für Bariton, Flöte, Oboe, Trompete, Harfe, E-Gitarre und Schlagzeug

forum neue musik, deutschlandfunk köln, april 2016

assaf levitin - bartiton
roy amotz - flöte
antje thierbach - oboe
damir bacikin - trompete
susanne kabalan - harfe
seth josel - e-gitarre
michael weilacher - schlagzeug

amir shpilman - dirigent

projekt MEKOMOT:
sarah nemtsov - künstlerische leitung
asmus trautsch - dramaturgie
bettina lehmann & josefa hose - organisation

frank kämpfer - redaktion
robert schneider - tonmeister


Zeitgenössische Musik und alte jüdische Gesänge - eine Konzerttour durch ehemalige Synagogen in Deutschland und Polen - Dokumentarfilm von David Campesino

Assaf Levitin (Bariton/Kantor)
Roy Amotz (Flöte)
Antje Thierbach (Oboe)
Damir Bacikin (Trompete)
Seth Josel (E-Gitarre)
Susanne Kabalan / Gunnhildur Einarsdóttir (Harfe)
Michael Weilacher / Matthias Engler (Perkussion)
Amir Shpilman (Dirigent)

Künstlerische Leitung / Idee: Sarah Nemtsov
Dramaturgie: Asmus Trautsch
Organisation: Josefa Hose und Bettina Lehmann
Cinematographie: David Campesino
Schnitt: David Campesino - Javier Sobremazas


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Atelier neuer Musik
DLF, 20. April 2019

Musik der Gegenwart
RBB, April 2018

Atelier neuer Musik
DLF, Mai 2016

Forum neuer Musik
DLF, April 2016


Das Kaddisch קדיש (aramäisch "heilig" bzw. "Heiligung") ist eines der wichtigsten Gebete im Judentum. Es besteht im Wesentlichen in einer Lobpreisung Gottes. Obwohl sich mit der Zeit Assoziationen mit Tod und Trauer entwickelt haben, erscheinen diese Begriffe nicht selbst im Gebet. Die wichtigsten Gedanken des Kaddischgebetes finden sich auch in dem von der Tradition Jesus von Nazareth zugeschriebenen Vaterunser. Das lange gleichnamige Gedicht von Allen Ginsberg, woraus ich verschiedene Fragmente entnommen habe, betrauert den Tod der Mutter des Autors, Naomi, aber auch den Verlust seiner Religion. Das traditionelle Kaddisch enthält keine Verweisungen auf den Tod, während sich Ginsbergs Gedicht ausdrücklich mit Gedanken an den Tod auseinandersetzt. Ich wollte die Spannung zwischen Glauben und Zweifel thematisieren. Nach meiner Auffassung verhandelt das Gedicht Allen Ginsbergs das Labyrinth der Identität: die Suche nach dem Sinn des Daseins aus der Perspektive des Individuums und in gewisser Weise gerade aus der Sicht des Säkularen, der sich nach einem umfassenden Sinn sehnt, dabei aber von quälendem Zweifel geprägt ist.

I

Strange now to think of you, gone without corsets & eyes, while I walk on the sunny pavement of Greenwich Village. downtown Manhattan, clear winter noon, and I’ve been up all night, talking, talking, reading the Kaddish aloud, listening to Ray Charles blues shout blind on the phonograph the rhythm the rhythm-and your memory in my head three years after-And read Adonais’ last triumphant stanzas aloud-wept, realizing how we suffer-

[...]

I didn’t foresee what you felt-what more hideous gape of bad mouth came first-to you-and were you prepared? To go where? In that Dark-that-in that God? a radiance? A Lord in the Void? Like an eye in the black cloud in a dream? Adonoi at last, with you?

[...]

Nameless, One Faced, Forever beyond me, beginningless, endless, Father in death. Tho I am not there for this Prophecy, I am unmarried, I’m hymnless, I’m Heavenless, headless in blisshood I would still adore Thee, Heaven, after Death, only One blessed in Nothingness, not light or darkness, Dayless Eternity- Take this, this Psalm, from me, burst from my hand in a day, some of my Time, now given to Nothing-to praise Thee-But Death This is the end, the redemption from Wilderness, way for the Wonderer, House sought for All, black handkerchief washed clean by weeping-page beyond Psalm-Last change of mine and Naomi-to God’s perfect Darkness-Death, stay thy phantoms!

II

[...]

2 days after her death I got her letter- Strange Prophecies anew! She wrote-‘The key is in the window, the key is in the sunlight at the window-I have the key-Get married Allen don’t take drugs-the key is in the bars, in the sunlight in the window. Love, your mother’ which is Naomi-

Hymmnn

In the world which He has created according to his will Blessed Praised Magnified Lauded Exalted the Name of the Holy One Blessed is He! In the house in Newark Blessed is He! In the madhouse Blessed is He! In the house of Death Blessed is He! Blessed be He in homosexuality! Blessed be He in Paranoia! Blessed be He in the city! Blessed be He in the Book! Blessed be He who dwells in the shadow! Blessed be He! Blessed be He! Blessed be you Naomi in tears! Blessed be you Naomi in fears! Blessed Blessed Blessed in sickness! Blessed be you Naomi in Hospitals! Blessed be you Naomi in solitude! Blest be your triumph! Blest be your bars! Blest be your last years’ loneliness! Blest be your failure! Best be your stroke! Blest be the close of your eye! Blest be the gaunt of your cheek! Blest be your withered thighs! Blessed be Thee Naomi in Death! Blessed be Death! Blessed be Death! Blessed be He Who leads all sorrow to Heaven! Blessed be He in the end! Blessed be He who builds Heaven in Darkness! Blessed Blessed Blessed be He! Blessed be He! Blessed be Death on us All!

V

Caw caw caw crows shriek in the white sun over grave stones in Long Island Lord Lord Lord Naomi underneath this grass my halflife and my own as hers caw caw my eye be buried in the same Ground where I stand in Angel Lord Lord great Eye that stares on All and moves in a black cloud caw caw strange cry of Beings flung up into sky over the waving trees Lord Lord O Grinder of giant Beyonds my voice in a boundless field in Sheol Caw caw the call of Time rent out of foot and wing an instant in the universe Lord Lord an echo in the sky the wind through ragged leaves the roar of memory caw caw all years my birth a dream caw caw New York the bus the broken shoe the vast highschool caw caw all Visions of the Lord Lord Lord Lord caw caw caw Lord Lord Lord caw caw caw Lord

(Allen Ginsberg, Paris, Dezember 1957)