November 2021
Eres Holz' string quartet „Dunkle Risse“
Matthias Reuland - Tonmeister
Rostislav Kozhevnikov - violin
Barbara Streil - violin
Justyna Sliwa - viola
Teemu Myöhänen - cello
Der Berliner Komponist Eres Holz rührt an Fragen von existenzieller Dimension. Als Künstler will er kein trügerisches Paradies entfalten, sondern den Widersprüchen des Lebens, Ängsten und Grenzsituationen ins Auge sehen. Das Asasello Quartett hat sein Auftragswerk „Dunkle Risse“ ersteingespielt.
Mit seinem Komponieren fragt Eres Holz nach dem Sinn des Lebens. Dabei müsse er sich auch auf Nachteiliges, Unerfreuliches einlassen. „Ohne Negativität verkümmert das Leben zum toten Sein. Gerade die Negativität erhält das Leben lebendig“, schreibt der gleichfalls in Berlin lebende koreanische Philosoph Byung-Chul Han. Das könnte auch Eres Holz gesagt haben. Holz beobachtet, dass man in unserer Gesellschaft heute nur das Positive sehen wolle. Wodurch Oberflächlichkeit entstehe. Sie verleihe den Dingen einen schalen Glanz und verdecke die Abgründe des Lebens. Und nicht zuletzt auch den Tod.
   
Touching Universes
Release: 26. August 2022
Label: NEOS Music GmbH
EAN: 4260063122071
Order number: 12207-08
Number of discs: 2
Duration: 156 minutes
Nomination for the OPUS Klassik
"Touching Universes" was nominated for the OPUS Klassik in three categories: "Composer of the Year", "Chamber Music" and "Contemporary Music"
June 2023
In addition to Sarah Nemtsov, Eres Holz contributed an outstanding work to this rich, thoughtful Forum. His string quartet Dunkle Risse wants to set the negative pole to our society, which focuses only on positiveness. Beauty arises here from pain, from carefully developed, fragile, repeatedly broken up sound spaces in which the transience of the sound leads us straight to the meadow of paradise.
Forum neuer Musik 2021
NZM - Neue Zeitschrift für Musik
1/2022
For Eres Holz, the microtones stand »as a sign of the imperfection of human – human as a biological being, and not a sterile, not a 'well-tempered' machine. Microtones as an expression of pain, but also of passion and eroticism.«
Ingo Dorfmüller
NEOS
2022
Harmony is essential as a frame of reference for the melodic: “I work harmonically so that the melodies obtain a relevance of meaning, as Bach does. And that is precisely why I allow myself melodic freedom, because it is harmonically well-founded.«
Ingo Dorfmüller
NEOS
2022
Holz does not want to unfold a deceptive paradise in his music, but to raise questions about fears and existential situations. This means creatively facing the contradictions of life.
Forum neuer Musik 2021
Eres Holz's great string quartet also relies on emotions; it is inspired by thoughts of crossing borders and internal state of extremity.
Frank Kämpfer
Forum neuer Musik 2021